Założenia dydaktyczno – wychowawcze
KWIECIEŃ 2022
W tym miesiącu nasze Żyrafki realizować będą następujące tematy:
Grupa Małe Żrafki - 2,5 – 3 latki
Tydzień 1: Niezwykła historia jajka
Poznajemy historie jajka. Dowiadujemy się kto (jakie zwierzęta) wykluwa się z jajka. Porównujemy wielkości jajek różnych zwierząt. Rozwijamy naszą sprawność ruchową, a także koncentrację podczas slalomu z „jajkiem”. Dostrzegamy różnice i podobieństwa w zabawie „Czy jajko jest podobne do kury?”. Dochodzimy do wiedzy jakie potrawy są z jajek. Usprawniamy sprawność małej motoryki podczas zabawy paluszkowej „Taniec piskląt w skorupkach” do muzyki M. Musorgskiego. Poznajemy tradycję palmy wielkanocnej.
Tydzień 2: Wielkanoc
Przybliżamy polską tradycję i zwyczaje wielkanocne. Poszerzamy nasz słownik o pojęcie „tradycja”. Poznajemy potrawy wielkanocne. Nazywamy elementy koszyka wielkanocnego, dowiadujemy się co wkładamy do wielkanocnego koszyka, a co nie. Uczymy się składania życzeń wielkanocnych. Przybliżamy tradycję ozdabiania pisanek. Ozdabiamy styropianowe pisanki. Ćwiczymy naszą pamięć, koncentrację oraz spostrzegawczość wzrokową podczas łączenia pisanek w pary. Utrwalamy pojęcie duży i mały. Uczymy się piosenki „Dzwony” M. Z. Tomaszewskiej. Uczestniczymy w zabawie muzyczno-ruchowej „Wielkanocne zajączki” wg. E. Stefańczyk.
Tydzień 3: Z kulturą za pan brat
Przybliżamy metody wyrażania uczuć- „Co to jest drama?”. Rozwijamy poczucie akceptacji naszych emocji - „Twoja złość, twój strach, twój smutek”. Ćwiczymy umiejętność zachowania się w kinie „Oto kino”. Oglądamy krótki film animowany i dawny sposób jego powstawania. Rozwiązujemy zagadki słuchowe- „Jaki to film?”. „Kino i teatr” – porównujemy zasad zachowania obowiązujących w obu miejscach. Oglądamy krótki „Spektakl teatralny”. Dostrzegamy regularność rytmu „Marionetki na scenie”, powtarzamy sekwencje ruchów. „Tańczymy w balecie” – reagujemy ruchem na muzykę. Zdobywamy wiedzę o malarstwie- „Różni malarze”. Rozwijamy logiczne myślenie- „Jak powstał ten obraz?”.
Tydzień 4: Jestem kulturalny
Rozmawiamy o akceptacji na podstawie opowiadania „Zygmuś Świnuś i obiad”. Przypominamy zasady kulturalnego zachowania się przy stole. Ćwiczymy umiejętność sprzątania po posiłku. Uczestniczymy w zabawie z elementami języka angielskiego „Hello and good bye”. Uświadamiamy dzieciom ich prawa, rozmawiamy o prawach dziecka na podstawie piosenki „Nie podoba mi się to”. Jesteśmy aktywni podczas zabawy muzycznej „Stop!” – nabieramy odwagi w mówieniu stop!„Dzielimy się miłym gestem” – kształtujemy życzliwe zachowania w stosunku do kolegów i koleżanek.
Grupa Tęczowe Żyrafki - 3, 4 latki
Tydzień 1: Święta, święta, biją dzwony
Podczas pierwszego tygodnia kwietnia będziemy przygotowywać się do nadchodzącej Wielkanocy. To ona będzie tematem tego tygodnia. Dzieci poznają nową wartość – „tradycję”. Rozmawiać będziemy o tradycyjnych potrawach wielkanocnych. Przedszkolaki poznają nową piosenkę pt. „Wzorek na pisance”. Będziemy rozmawiać o baziach. Podczas spaceru po najbliższej okolicy poszukamy wierzb z baziami, przyglądniemy się „kotkom” na ich gałęziach. Nie zabraknie też w naszych zabawach jajek i pisanek. Czterolatki rozwiązywać będą zagadki świąteczne związane z Wielkanocą.
Tydzień 2: Wielkanoc
W tym tygodniu będziemy kontynuować temat Wielkanocy, utrwalając i wzbogacając zdobytą już wiedzę. Bohaterami naszych zajęć będą baranki, kurczaczki i zajączki.
Tydzień 3: Z kulturą za pan brat
W trzecim tygodniu podczas kolejnych dni dzieci rozmawiać będą o różnych aspektach sztuki i kultury. Zaczniemy od wysłuchania utworu pt.: „Legenda o Smoku Wawelskim” i wspólnie zastanowimy się, co to znaczy wierzyć we własne siły. W kolejnych dniach przeniesiemy się do magicznego świata filmu, teatru i opery.
Tydzień 4: Jestem kulturalny
Podczas zajęć dydaktycznych dzieci zastanowią się, co to znaczy być kulturalnym. Przypomną sobie magiczne słowa: proszę, przepraszam i dziękuję oraz sytuacje, w których się ich używa. W tym tygodniu rozmawiać będziemy o segregacji odpadów, bo przecież „Kulturalny człowiek nie wyrzuca śmieci byle gdzie!” oraz kulturalnym zachowaniu się w lesie.
Grupa Leśne Żyrafki - 4, 5 latki
Tydzień 1: Mieszkańcy domu i zagrody
W tym tygodniu przeniesiemy się na wieś. Wzbogacimy swoją wiedzę na temat zwierząt domowych i mieszkańców zagrody. Zastanawiając się jak możemy pomóc zwierzakom bezdomnym będziemy ćwiczyć poprawne formułowanie zdań i dłuższych wypowiedzi. Stworzymy makietę własnej farmy. Codzienne obchody w gospodarstwie będą świetną okazją do ćwiczeń matematycznych, tworzenia zbiorów i szeregów, dopełniania oraz wykluczania. Będziemy utrwalać zapis graficzny liczby 10.
Tydzień 2: Wielkanocny czas
Ten tydzień poświęcony będzie Wielkanocnym zwyczajom w Polsce i innych krajach. Tworząc wielkanocne, tradycyjne ozdoby będziemy ćwiczyć sprawność manualną. Poznamy literę „J” jak jajko. Będziemy ćwiczyć analizę i syntezę sylabową wyrazów przy okazji poszerzania słownika o sformułowania związane z tematyką świąteczną. Jak zawsze będziemy również będziemy wykonywać ćwiczenia kalendarzowe utrwalając dni tygodnia, miesiące i pory roku znajdując czas na Święta Wielkanocne.
Tydzień 3: Ekologia na co dzień.
W tygodniu poświęconym ekologii poddamy obserwacji oraz krytycznie spojrzymy na własne zachowania związane z oszczędzaniem zasobów przyrodniczych. Będziemy rozmawiać na temat działalności człowieka i negatywnych zmian w otoczeniu przyrodniczym oraz będziemy się zastanawiać, jak możemy im zapobiec. Poznamy literę „G”. Będziemy eksperymentować z dźwiękami w czasie zabaw rytmicznych. Wykorzystując ponowie surowce stworzymy własne instrumenty.
Tydzień 4: Książka skarbnicą wiedzy
W tym tygodniu skupimy się na kształtowaniu pozytywnego stosunku do czytelnictwa. Zaznajomimy się z procesem powstawania książek. Będziemy ćwiczyć wypowiadanie się z zachowaniem następstwa czasu. Szczególną uwagę zwrócimy na szanowanie książek oraz odkładanie ich na miejsce po przeczytaniu. Wykonamy prace plastyczne inspirowane literaturą. Będziemy ćwiczyć rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter. Poznamy też bibliotekę oraz zasady w niej panujące.
Grupa Bajkowe Żyrafki - 5, 6 latki
Tydzień 1: W domu i w zagrodzie
Wzbogacimy naszą wiedzę na temat zwierząt domowych, hodowlanych i egzotycznych. Dowiemy się także, jaki nastąpił postęp techniczny w gospodarstwie rolnym. Będziemy rozpoznawać i naśladować odgłosy wybranych zwierząt, a także poznamy ich znaczenie w życiu człowieka. Poszerzymy naszą wiedzę na temat pracy psów. Stworzymy prezentację na temat opieki nad zwierzętami. Utrwalimy cyfry od 1 do 10.
Tydzień 2: Radosna Wielkanoc
W tym tygodniu wzbogacimy wiedzę o polskich tradycjach związanych z obchodami świąt Wielkanocy. Przypomnimy sobie znaczenie symboli Wielkanocy oraz nazwy potraw z różnych stron Polski charakterystycznych dla świąt Wielkiej Nocy. Zaprojektujemy świąteczną kartkę oraz weźmiemy udział w warsztatach “Wielkanocny decoupage”. Przypomnimy i utrwalimy zasady bon ton przy stole. Poznamy litery j, J.
Tydzień 3: Eko stylem życia
Poszerzymy swoją wiedzę o zagrożeniach dla przyrody wynikających ze zmian klimatycznych, rozwoju cywilizacji oraz codziennej działalności człowieka. Poznamy i wyjaśnimy pojęcie ekologia. Stworzymy Kodeks Młodego Ekologa. Dowiemy się także, w jaki sposób możemy redukować niekorzystny wpływ na przyrodę przez działania proekologiczne i stosowanie różnych form ochrony przyrody. Utrwalimy również zasady segregowania śmieci oraz pojęcie recyklingu. Poznamy litery g, G.
Tydzień 4: Strażnicy książek
W tym tygodniu dowiemy się więcej na temat książek oraz czytelnictwa. Poznamy historię książki i zmiany jakie zaszły w czytelnictwie na przestrzeni dziejów. Poszerzymy swoja wiedzę na temat gatunków książek oraz etapów ich powstawania. Stworzymy książeczki według własnego pomysłu. Ustalimy również zasady korzystania z biblioteki i wybierzemy się na lekcję biblioteczną.
Dodatkowe wydarzenia:
5.04 do 20.04 - Wystawa prac plastycznych "Ekologiczne Drzewo" - z okazji Dnia Ziemi zapraszamy do tworzenia prac z wykorzystaniem różnych materiałów recyklingowych. Pracę można wykonać dowolną techniką plastyczną lub techniczną (przestrzenną). Wernisaż prac odbędzie się 22.04 w Dzień Ziemi. Dla każdego artysty przewidziana jest niespodzianka.
13.04 (śr.) - Warsztaty Wielkanocne – dzieci własnoręcznie wykonają ozdoby wielkanocne
22.04 (pt.) - Dzień Ziemi –obchody w przedszkolu, dzieci przychodzą ubrane na zielono
25.04 (pon.) - Dzień Książki - dzieci przynoszą swoją ulubioną książkę
27.04 (śr.) - Wyjście do Biblioteki – starsze grupy