Założenia dydaktyczno – wychowawcze
MARZEC 2022
W tym miesiącu nasze Żyrafki realizować będą następujące tematy:
Grupa Małe Żrafki - 2,5 – 3 latki
Tydzień 1: Mali odkrywcy – projekt mleko
W tym tygodniu będziemy poszerzać naszą widzę dotyczącą mleka; skąd się bierze, jakie zwierzęta dają mleka, poznamy rodzaje mleka, jakiego jest koloru, jakie produkty powstają z mleka i w jaki sposób. Dowiemy się jak doi się krowę. Zapoznamy się z prezentacją multimedialną oraz filmami edukacyjnym pt. „Mleczarnia” dotyczącymi sposobu pozyskiwania mleka i jego przetwarzania. Poznamy „Piosenkę o mleku”, będziemy kształcić naszą muzykalność grając na instrumentach perkusyjnych do piosenki tworząc „Mleczną orkiestrę”, odróżniać będziemy niskie i wysokie dźwięki „Piano-Forte”.
Tydzień 2: Czyste zęby mamy, bo o higienę dbamy
Układamy historyjkę obrazkową „Wizyta u dentysty”, będącej wprowadzeniem do tematu konieczności higieny jamy ustnej. Doskonalimy umiejętność klasyfikowania podczas zabawy „Co lubią nasze zęby” grupując produkty spożywcze na zdrowe. Rozwijamy sprawność manualną oraz wzbogacamy wrażenia sensoryczne podczas wykonywania zbiorowej pracy plastycznej „Zdrowy uśmiech” malując palcami „Zęby”, białą farbą. Zapoznajemy się z zasadami prawidłowego mycia zębów - „W prawo, w lewo, w górę i w dół”. Poznajemy nową piosenkę „Myję zęby”, uczymy się jej słów i melodii.
Tydzień 3: Co wyrośnie z małej cebulki?
Uczestniczymy w zabawie badawczej „Co z tego wyrośnie?”. Rozwijamy myślenie przyczynowo-skutkowe układając historyjkę obrazkową „Od cebulki do kwiatu”. Wzbogacamy kącik przyrodniczy w sali, „Ogródek na parapecie” - sadzimy cebulki. Poznajemy „Pracę ogrodnika” podczas opowieści ruchowej do muzyki „Polka dovdlebska”- reagujemy na sygnał w muzyce. Wykonujemy pracę plastyczną „Roślinki”- metodą collage. Aktywnie uczestniczymy w ćwiczeniach gimnastycznych „Mały ogrodnik”. Rozwijamy pamięć słuchową, spostrzegawczość oraz poczucie rytmu podczas zabawy „Wystukaj taki rytm”. Osadzamy wydarzenia w czacie „Co było potem?” wg „Dziecięcej matematyki” E. Gruszczyk-Kolczyńskiej.
Tydzień 4: Wiosna tuż, tuż
Wysłuchujemy opowiadania „Idzie wiosna” E. Stadtmüller. Rozwijamy umiejętności językowe podczas zabawy „Zwiastuny wiosny”. Dostrzegamy zmiany zachodzące w przyrodzie - „Przyszła wiosna”, na podstawie obrazków. Wykonujemy pracę plastyczną „Przebiśniegi” przy użyciu niekonwencjonalnych materiałów - płatków kosmetycznych. Doskonalimy percepcję słuchową podczas zabawy słuchowo-naśladowczej „Odgłosy wiosny”. Jesteśmy aktywni ruchowo podczas ćwiczeń gimnastycznych z szarfami „Przyszła wiosna”. Uczestniczymy w zabawie muzyczno-ruchowej „Sio zimo”. Słuchamy muzyki poważnej A. Vivaldiego „Wiosna”- określamy charakter muzyki. Uczymy się piosenki „Kolorowa wiosna” E. Stefańczyk.
Tydzień 5: W bocianim gnieździe
Doskonalimy naszą percepcję wzrokową oraz myślenie przyczynowo skutkowe podczas układania historyjki obrazkowej „W bocianim gnieździe”. Doskonalimy aparat mowy podczas zabawy ortofonicznej „Bociany i pisklęta”. Wykonujemy przestrzenną pracę plastyczną „Łąka pełna bocianów” – z niekonwencjonalnych materiałów: płatków kosmetycznych, długich wykałaczek oraz styropianu. Ćwiczymy pamięć oraz dykcją podczas nauki wierszyka „Ene due rabe, bocian łapał żabę”. Doskonalimy umiejętność przeliczania podczas zabawy ruchowo-matematycznej „Bocianie ile kroków do Ciebie?” oraz „Ile bocianów w gnieździe?”.
Grupa Tęczowe Żyrafki - 3, 4 latki
Tydzień 1: Nasze podróże
W pierwszym tygodniu marca przedszkolaki wyruszą w daleką podróż, aby „odwiedzić” inne kontynenty. Dzieci spróbują egzotycznych owoców, poznają dzikie zwierzęta dalekich krajów oraz afrykańskie rytmy w które wprowadzi je piosenka pt. „Afryka, Kongo”. W naszych zabawach dotrzemy też na Antarktydę by pobawić się z pingwinami.
Tydzień 2: Mali odkrywcy
„Mali odkrywcy” to temat globalny kolejnego tygodnia, wokół którego będą działały dzieci. Przedszkolaki zapoznają się z nową wartością, którą jest dociekliwość. W kręgu „Małych odkrywców” znajdą się tematy związane z ludzkim ciałem, a zwłaszcza ze zmysłami. Zabawimy się też w detektywów rozwiązujących różne zagadki i poszukujących linii papilarnych.
Tydzień 3: Najemnicy świata
Po tygodniu poznawania własnego ciała i zmysłów będzie czas na nieco dalsze odkrycia, które pozwolą odsłonić niektóre tajemnice dalekiego świata, świata, który jest odległy i nieskończenie ogromny. W tym tygodniu przedszkolaki wyruszą zbudowaną wspólnie rakietą w kosmos by poznać niektóre gwiazdozbiory i planety. Podczas naszych podróży spotkamy też ufoludka.
Tydzień 4: Nadchodzi wiosna
Nadchodzącej wiośnie poświęciliśmy kolejny tydzień. W wiosenną tematykę wprowadzi nas spacer, podczas którego przedszkolaki będą się przyglądać otaczającej je przyrodzie i szukać zwiastunów nowej pory roku. Dzieci poznając historię budzących się do życia roślin śpiących podczas zimy w nasionach lub cebulkach. Przedszkolaki założą na parapecie mini-ogródki warzywne. Zastanowimy się również co oznacza powiedzenie „W marcu jak w garncu” oraz poznamy utwór FryderykaChopina „Wiosna” op. 74 nr 2, zwracając uwagę na jego nastrój. Dzieci poznają także nową wartość – „szczerość”.
Tydzień 5: Wiosna tuż, tuż
W ostatnim tygodniu przedszkolaki podczas działań edukacyjnych wyruszą na wieś i tam będą się przyglądały zwierzętom gospodarskim oraz ich życiu. Dzieci spróbują opisać charakterystyczne cechy miasta i wsi. Porozmawiamy o pojazdach, których używa się na wsiach. Podczas omawiania tego tematu ważną rolę odgrywać będą oczywiście zwierzęta żyjące na wsi.
Grupa Leśne Żyrafki - 4, 5 latki
Tydzień 1: Sztuka wokół nas
W tym tygodniu rozpoczniemy od zabaw z barwą, na różne sposoby będziemy odkrywać i tworzyć nowe kolory. Następnie każdego dnia zajmiemy się innym obszarem sztuki poznając najbardziej wybitne dzieła z tych dziedzin. Zamienimy się w rzeźbiarzy, architektów, muzyków oraz malarzy. Poznamy literę „W” jak wazon.
Tydzień 2: Zdrowy jak ryba
Ten tydzień poświęcony będzie tematyce zdrowia i higieny osobistej. Będziemy rozmawiać o zasadach zdrowego żywienia. Pobawimy się w lekarzy i dentystów oswajając z kontrolnymi badaniami. Poznamy cyfrę 9 i będziemy ćwiczyć przeliczanie w zakresie 10 i zapis liczbowy do 9. Będziemy dużo się gimnastykować, bo „ruch to zdrowie”.
Tydzień 3: Świat się zmienia
W tym tygodniu uruchomimy pokłady kreatywności i zamienimy się w twórczych wynalazców. Przy tej okazji będziemy poznawać historię i zasady działania żarówki, zamku błyskawicznego, środków transportu i sprzętów AGD. Będziemy rozmawiać o zasadach korzystania z nowoczesnych technologii (telefon, tablet, komputer). Poznamy literę „T”. Przy okazji zabawy z komputerem i robotami będziemy ćwiczyli kodowanie.
Tydzień 4: Wiosno, gdzie jesteś?
W tym tygodniu ostatecznie pożegnamy zimę i przywitamy wiosnę. Prowadząc obserwacje będziemy rozmawiać o kaprysach marcowej pogody. Założymy ziołowy ogródek, rozpoczniemy również wiosenne porządki w ogrodzie przedszkolnym. Rozmawiając o roślinach cebulkowych poznamy literę „C”. Przypomnimy sobie jak wygląda cykl życia roślin. Poszukamy wiosny w sztuce.
Tydzień 5: Morskie przygody
W tym tygodniu wybierzemy się na dalekie wody oceanów. Poznamy znaczenie i budowę latarni morskich. Zbudujemy łodzie, do których zapakujemy niezbędny ekwipunek. Przeprowadzimy eksperymenty z wodą. Wśród szumu fal będziemy ćwiczyć głoski szeregu szumiącego (sz, cz, rz, dż). Poznamy morską florę i faunę. Będziemy ćwiczyć umiejętności matematyczne licząc ryby z połowu. Udamy się na poszukiwanie ukrytego skarbu piratów przy akompaniamencie szant.
Grupa Bajkowe Żyrafki - 5, 6 latki
Tydzień 1: Recepta na zdrowie
W tym tygodniu przedszkolaki przypomną sobie wszystkie zasady higieny oraz konieczność systematycznego wykonywania ich. Porozmawiamy o schludnym i estetycznym wyglądzie. Będziemy rozwijać swoją wiedze na temat jamy ustnej oraz dokładnego mycia zębów. Utrwalimy wygląd piramidy zdrowia oraz wiedzę na temat zdrowych i niezdrowych produktów spożywczych. Dowiemy się z jakich pokarmów najlepiej przyswajać witaminy. Przyjrzymy się pracy lekarza i stworzymy Kodeks dzielnego pacjenta. Poznamy cyfrę 9.
Tydzień 2: Kiedyś i dziś
Postaramy się odpowiedzieć na pytanie: Po co nam są wynalazki? Dowiemy się jak zmieniał się świat na przestrzeni dziejów. Stworzymy “Dom przyszłości” rysując, malując i wycinając. Utrwalimy wygląd i pisownię litery z, Z przynosząc się do dawnych czasów i zwiedzając różne zamki. Poszerzymy swoją wiedzę na temat środków transportu dawniej i dziś. Będziemy brali udział w quizie pt. “Mistrzowie bezpieczeństwa” utrwalając zasady obsługi urządzeń elektrycznych oraz Internetu.
Tydzień 3: Na tropach wiosny
Będziemy świętować Pierwszy Dzień Wiosny, poznamy zwyczaj topienia marzanny. Obserwując pogodę, przypomnimy sobie przysłowie: “W marcu jak w garncu”. W kąciku przyrody posadzimy kwiaty. Utrwalimy kolejne etapy rozwoju roślin oraz nazwy kwiatów wiosennych. Poznamy literę c, C oraz będziemy doskonalić umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10. Przypomnimy sobie nazwy ptaków wracających na do Polski oraz zwierzęta budzące się do życia na wiosnę.
Tydzień 4: Morskie opowieści
Nauczymy się rozumieć i wyjaśniać znaczenie umownych symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu np. Alfabetu Morse’a. Poszerzymy naszą wiedzę na temat środków transportu, roślin i zwierząt wodnych. Na jeden dzień zamienimy się w załogę statku, stworzymy banderę i poznamy życie marynarzy. Dowiemy się również jak żyją piraci i weźmiemy udział w pirackich zabawach. Odpowiemy na pytanie: Co to jest rafa koralowa, poznamy podstawowe gatunki roślin i zwierząt w niej występujących.
Tydzień 5: Cztery żywioły
W tym tygodniu poszerzymy wiedzę na temat czterech żywiołów: ziemi, wody, ognia i powietrza. Przypomnimy sobie jak ważna jest konieczność dbania o wodę i poznamy różne stany skupienia wody. Dowiemy się jakie są niebezpieczeństwa i sposoby postępowania w przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych. Będziemy także poszerzać swoje wiadomości na temat żywiołu ognia i niebezpieczeństw jakie ze sobą niesie.
Dodatkowe wydarzenia:
8.03 - Dzień Kobiet – Święto dziewczynek w przedszkolu, tworzenie i wręczanie upominków
14.03 - Dzień Motyli – rozbudzanie zainteresowań przyrodą i poszerzanie wiedzy na temat motyli,
21.03 - Pierwszy Dzień Wiosny – gry i zabawy wiosenne, świętowanie nadejścia ulubionej pory roku.
Wycieczka do Puszczy Niepołomickiej - starsze grupy (Leśne i Bajkowe Żyrafki) Pierwszy dzień wiosny świętować będą w lesie, poszukując wiosennych skarbów.