Założenia dydaktyczno – wychowawcze
LUTY 2022
W tym miesiącu nasze Żyrafki realizować będą następujące tematy:
Grupa Małe Żrafki - 2,5 – 3 latki
Tydzień 1: Wielka wyprawa
Poznajemy i rozróżniamy środki transportu (samolot, pociąg, autobus, statek). Kształtujemy postawę akceptacji siebie i swoich emocji – strachu. Ćwiczymy umiejętność budowania wypowiedzi z użyciem przymiotników. Rozwijamy zamiłowania do śpiewu i zabaw rytmicznych. Uczymy się słów i melodii nowej piosenki „Płyną statki z bananami”. Poznajemy nowy taniec „Sambę” – poznajemy sposób świętowania karnawału w Brazylii. Czerpiemy satysfakcję z zabawy plastyczno-technicznej, rozwijamy kreatywność i pomysłowość wykonując „Karnawałowa Maska” - poznajemy sposób świętowania karnawału w Wenecji.
Tydzień 2: Karnawał
Poznajemy zawód Fryzjera oraz jego atrybutów oraz najczęściej używanych przedmiotów, narzędzi pracy. Doskonalimy umiejętności językowych, wzbogacamy słownictwo o wyrazy związane z karnawałem. Ćwiczymy uważne słuchanie poleceń i stosowania się do nich. Nazywamy dekoracje karnawałowe i odróżniamy ich kształt – przystrajamy salę przed balem karnawałowym. Kształtujemy umiejętność dostrzegania, układania i odtwarzania układów rytmicznych.
Tydzień 3: Siły przyrody
Uświadamiamy sobie obecności i roli powietrza w życiu człowieka. Poznajemy pojęcie czystego powietrza. Wczuwamy się w emocje drugiej osoby i staramy się je rozpoznać. Poszerzamy słownik czynny o słowa: zawierucha, wicher, zefirek. Doskonalimy rozumienie pojęć przyrodniczych. Poznajemy piosenkę „Wiaterek” Maciejka Mazan. Uczymy się słów i melodii piosenki. Utrwalamy pojęcie „koła”, doskonalimy spostrzegawczość odnajdując kształt koła w najbliższym otoczeniu. Kształtujemy poszanowanie dla środowiska. Ćwiczymy umiejętność rozróżniania kolorów.
Tydzień 4: Cztery żywioły
Poznajemy znaczenie wody dla życia na Ziemi. Uświadamiamy sobie potrzebę racjonalnego i oszczędnego gospodarowania wodą w codziennych sytuacjach. Kształtujemy umiejętność postępowania w styczności z ogniem. Uczymy się rozpoznawania niebezpieczeństwa. Ćwiczymy umiejętność klasyfikowania i segregowania przedmiotów. Poznajemy nowy instrument muzyczny – harfę. Dostrzegamy podobieństwo między dźwiękami instrumentów, a odgłosami natury. Budzimy naszą wrażliwość muzyczną.
Grupa Tęczowe Żyrafki - 3, 4 latki
Tydzień 1: Dbam o zdrowie
Dzieci będą się zastanawiać co to znaczy „dbać o zdrowie” i jak możemy o to zdrowie dbać (co jeść, jak się ubierać, jak dbać o higienę osobistą i co robić, gdy już zachorujemy?). Porozmawiamy o ludziach, którzy nam w tym pomagają (lekarz, pielęgniarka, stomatolog). W lepszym zrozumieniu treści związanych z tematyką dbania o zdrowie pomogą przedszkolakom wiersze, opowiadania, rymowanka i piosenka.
Tydzień 2 - Siły przyrody
Uwaga dzieci skierowana będzie na bardzo ciekawym temacie. Zajmować się będziemy żywiołami. Przedszkolaki będą brały udział w zajęciach dotyczących wody i powietrza. Dzieci będą się też uczyć poprawnego mycia rąk. Nie zabraknie ciekawych eksperymentów, opowiadań i wierszy oraz dobrej zabawy
Tydzień 3- Cztery żywioły
W tym tygodniu bardziej skupimy się na ogniu i glebie, a także podsumujemy zdobywaną przez ostatni czas wiedzę na temat wszystkich sił natury. Pomówimy o odpowiedzialności za przyrodę i otaczający nas świat. Podczas rozmów na temat ognia nie zabraknie opowieści o dzielnych strażakach. Przedszkolaki poznają różne oblicza ziemi (ziemia ogrodowa, ziemia do kwiatów, glina, piasek). Będziemy rozwiązywać zagadki, lepić z gliny i wykonamy plakaty opowiadające o poznanych żywiołach.
Tydzień 4 – Wielka wyprawa
Dzieci poznają pojazdy, którymi można wyruszyć w bliższą lub dalszą podróż. Zapoznają się nie tylko z ich cechami charakterystycznymi, ale i pogrupują je na powietrzne, lądowe i wodne środki transportu. Ułożymy także pojazdy z figur geometrycznych. Będziemy rozwiązywać zagadki słowne i obrazkowe oraz spróbujemy określić pierwsze głoski i liczbę sylab w nazwach poznanych pojazdów. Będziemy też przeliczać, rysować i malować.
Grupa Leśne Żyrafki - 4, 5 latki
Tydzień 1: Mroźne krainy
W tym tygodniu będziemy podróżować po mroźnych kontynentach: Arktyce i Antarktydzie. Poznamy mieszkańców tych krain. Będziemy bawić się z lodem ćwicząc sprawność rąk. Poznamy bliżej zwyczaje niedźwiedzi polarnych, fok i pingwinów. W trakcie budowy igloo oraz karmienia pingwinów będziemy ćwiczyć przeliczanie. Poznamy literę „N”.
Tydzień 2: W karnawale
W tym tygodniu poznamy zwyczaje karnawałowe w Polsce i innych miejscach n a świecie. Rozpoczniemy od tego jak szczególne święta obchodzono za dawnych czasów w Polsce, będziemy oglądać dawne stroje ludowe oraz zatańczymy Krakowiaka. Poznamy współczesne zwyczaje karnawałowe innych miejsc na świecie. Zorganizujemy swój bal karnawałowy szykując własnoręcznie wystrój Sali. Poznamy literę „B” jak balon oraz cyfrę 0.
Tydzień 3: „Płynie Wisła Płynie”
Ten tydzień poświęcony będzie „królowej polskich rzek” - Wiśle. Rozpoczniemy od zabaw z mapą fizyczną Polski, opowiemy o miastach, które mija Wisła oraz o tych które są szczególnie ważne w kontekście historycznym. Przypomnimy sobie najbardziej znane legendy i będziemy się bawić razem ze Smokiem Wawelskim, Bazyliszkiem, Warszawską Syrenką i in.
Tydzień 4: Sztuka wokół nas
W tym tygodniu rozpoczniemy od zabaw z barwą, na różne sposoby będziemy odkrywać i tworzyć nowe kolory. Następnie każdego dnia zajmiemy się innym obszarem sztuki poznając najbardziej wybitne dzieła z tych dziedzin. Zamienimy się w rzeźbiarzy, architektów, muzyków oraz malarzy.
Grupa Bajkowe Żyrafki - 5, 6 latki
Tydzień 1: Polarna wyprawa
Poszerzymy swoją wiedzę na temat krain polarnych: Arktyki i Antarktydy. Poznamy zwierzęta zamieszkujące te tereny. Porozmawiamy o życiu Inuitów; ludu zamieszkującego Arktykę. Utrwalimy literę n, N oraz wszystkie poznane do tej pory cyfry. Dowiemy się także co to takiego zorza polarna. Będziemy badać właściwości lodu prowadząc doświadczenia. Będziemy mieli okazję sprawdzić wygląd i działanie kompasu.
Tydzień 2: Karnawał na świecie
Przypomnimy sobie co to takiego karnawał. Poznamy zwyczaje i sposoby obchodzenia karnawału z różnych stron świata. Będziemy tworzyć kolorowe dekoracje, serpentyny i zaprojektujemy karnawałowe stroje. Będziemy również doskonalić nasze umiejętności czytania, przypomnimy literkę b, B oraz cyfrę 0. Zwrócimy także uwagę na postawę wobec drugiego człowieka niezależnie od jego wyglądu czy statusu materialnego. Wyjaśnimy znaczenie powiedzenia “Nie szata zdobi człowieka”.
Tydzień 3: Na wiślanym szlaku
Poznamy historię Polski oraz zdobędziemy wiedzę o ważnych historycznie postaciach. Poszerzymy naszą wiedzę o zwyczajach i tradycjach regionalnych oraz o wybranych symbolach związanych z regionami Polski ukrytych w podaniach, legendach i bajkach. Utrwalimy wiadomości dotyczące naszego kraju. Będziemy analizować mapę oraz wygląd najdłuższej polskiej rzeki - Wisły. Bawiąc się, zwiedzimy największe polskie miasta: Warszawę, Toruń, Gdańsk oraz nasz piękny Kraków.
Tydzień 4: Sztuka blisko nas
Poszerzymy nasze słownictwo związane z dziedzinami sztuki: malarstwem, muzyką, rzeźbą i architekturą. Poznamy bliżej zawody z nimi związane; rzeźbiarz, malarz, architekt. Po przez obcowanie ze sztuką będziemy doskonalić umiejętności przedstawiania zdarzeń, pojęć i zjawisk oraz wyrażania emocji. Utrwalimy literę w, W. Będziemy mieli okazję posłuchać i obejrzeć koncert orkiestry symfonicznej i utrwalić nazwy instrumentów. Poznamy pojęcie gamy. Podczas eksperymentów z farbą, przypomnimy sobie pojęcia barw podstawowych i pochodnych. Będziemy mieli okazję rozwinąć naszą twórczą wyobraźnię.
Dodatkowe wydarzenia:
2.02.22 r. - Przedstawienie teatralne z teatru Groteska
- Inscenizacja wierszy Brzechwy, Tuwima, Kerna, Chotomskiej, Jachimowicza i Nowosielskiego. Obcujemy ze sztuką oglądając przedstawienie teatralne. Poznamy i utrwalimy zasady obowiązujące w teatrze.
9.02.22 r. Przedszkolny bal karnawałowy
- Uczestniczymy w balu – dostrzegamy zmiany charakteru muzyki, dostosowujemy ruchy taneczne do tempa, wyzwalamy naturalną potrzebę ruchu.
14.02.22 r. Obchody Walentynek
- Kształtujemy potrzebę okazywania szacunku, serdeczności i sympatii
17.02.22 r. Obchody Dnia Kota
- Dostrzegamy, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania. Kształtujemy postawę życzliwości i troski wobec zwierząt.
24.02.22 r. Tłusty Czwartek
– oglądanie przedstawienia kukiełkowego „Pączki i faworki u babci Honorki” - Przestrzegamy zasad kultury obowiązujących w teatrze. (Grupa Małe Żyrafki)
- Warsztaty kulinarne z lukrowania i ozdabiania pączków, słodka degustacja